Kasza z całą pewnością zasługuje na ważne miejsce w naszym jadłospisie. Pod względem odżywczym przewyższa ziemniaki, makaron i ryż, a wszystkie jej gatunki zawierają cenne witaminy i minerały. W zależności od rodzaju zboża, z którego pozyskujemy kaszę, dzielimy ją na: jęczmienną, gryczaną, pszenną, owsianą, kukurydzianą i z prosa.

 

 

Dlaczego warto jeść kaszę?

Kasza bogata jest w błonnik, który reguluje procesy trawienia (zapobiegając zaparciom i nowotworom jelita grubego), obniża stężenie złego cholesterolu we krwi, zmniejsza ryzyko kamicy nerkowej i korzystnie wpływa na układ nerwowy. Badania dowodzą, że regularne spożywanie kasz z pełnego ziarna może chronić nas przed cukrzycą typu II, nadwagą i otyłością, hemoroidami, miażdżycą, udarem czy anemią.

Ze względu na witaminy (głównie z grupy B) oraz wiele składników mineralnych (potas, magnez, żelazo, wapń i fosfor), kasza ma także dobroczynny wpływ na naszą urodę. Zwiększa bowiem elastyczność naczyń krwionośnych (szczególnie kasza gryczana), pomaga w spowalnianiu powstawania zmarszczek, wspomaga produkcję kolagenu (dzięki wysokiej zawartości cynku), dotlenia i odżywia skórę, przyspiesza gojenie się ran oraz korzystnie wpływa na stan naszych włosów i paznokci.

Kasza należy do produktów o niskim indeksie glikemicznym, co oznacza, że po posiłku dłużej czujemy się syci i nie dopada nas głód i ochota na słodycze 🙂 Kasza jest bardzo lekkostrawna, dość tania, łatwo dostępna i niesamowicie prosta w przygotowaniu.

Uwielbiam wszystkie gatunki kaszy i przyznam szczerze, że ciężko byłoby mi wyobrazić sobie jej brak w naszym domu. I choć najczęściej jemy kaszę gryczaną i jęczmienną mazurską lub perłową, ostatnio pokochałam pęczak i jaglaną. Okres jesienno – zimowy z całą pewnością będzie sprzyjał testowaniu nowych przepisów z kaszą 🙂 Kotleciki z kaszy jaglanej, cukinii i suszonych pomidorów to absolutny hit!

Kasza jednak odradzana jest osobom z wrzodami żołądka i dwunastnicy, cierpiącym na zgagę i refluks, w czasie leczenia nowotworów, przy wysokiej gorączce oraz w stanie wycieńczenia.

A Wy jak często jecie kaszę? Czy nie brakuje jej w Waszej diecie?

kasza_zdrowie_uroda

kasza_zdrowie_uroda1